Roller Kompresszió kiválasztása
A profi robogók kompressziós rendszerei létfontosságú szerepet játszanak a beállításokban. A kompressziós rendszered biztosítja a megfelelő kapcsolatot a kormány, a fejidom és a villa között. Akár kezdő, akár középhaladó robogós vagy, aki új kompressziós készletet keres, ez az útmutató lehetőséget ad arra, hogy megismerd a pro robogó kompresszióval kapcsolatos legfontosabb fogalmakat.
Lebontjuk a leggyakoribb kompressziós rendszerek előnyeit és hátrányait, és feltárjuk a robogód egyéb alkatrészeivel való kompatibilitásukat. A végére tudni fogod, hogy melyik tömörítési típus a megfelelő számodra, és hogyan hozhatod ki a legtöbbet a pro robogódból.
SCS tömörítés
1: Rúd (rés nélkül) 2: Kompressziós csavar 3: Top Cap 4: SCS bilincs 5: C-gyűrű 6: Villa 7: Fedélzet (fejcső és fejidom)
Az SCS a Standard Compression System rövidítése. Az erőssége és egyszerűsége miatt kedvelt SCS kompressziós rendszer a legjobb kompressziós rendszer a nehéz zúzáshoz. Az SCS-sel egy kissé nehezebb kompressziós rendszert kapsz, ugyanakkor az SCS valószínűleg a legstabilabb kompressziós rendszer, és kompatibilis mind a standard, mind a túlméretezett kormányokkal, ami szintén előny.
Az SCS kompressziós rendszer beszerelése
A bilincset egy belső kompressziós csavarral rögzítik a villához, amelynek felső kupakja a bilincs belsejében lévő élre nyomódik. A kompressziós csavar a villa belsejében lévő kengyelbe vagy beépített menetbe van csavarozva (a legtöbb új SCS villa beépített menettel rendelkezik). A bilincs a helyén tartja a rudat, és négy csavarral van meghúzva.
Nézze meg az alábbi videót, hogy megtudja, hogyan kell felszerelni az SCS kompresszióját:
SCS kompatibilis rudak
Az SCS beállításhoz olyan rúdra van szükség, amelynek alján nincs rés. Ellenkező esetben a rúd eltörik, mert a szorító csak összenyomja a rést. Vagy levágja a rúdját, hogy eltávolítsa a rést, vagy talál egy kompatibilis SCS rúdadaptert, amely kiküszöböli a rést.
SCS kompatibilis bilincsek
Az SCS-hez SCS bilincsre van szükséged, mivel a szorítórendszer a bilincsbe van beépítve. Ügyeljen arra, hogy olyan bilincset szerezzen be, amelynek belső átmérője megegyezik a rúd külső átmérőjével - akár szabványos 32 mm-es, akár túlméretezett 35 mm-es.
Figyelem! Ha az SCS bilincs belső éle nem a villa felső része fölött van, akkor nem lesz megfelelő kapcsolat a bilincs és a villa között. Ennek a problémának a megoldására használhat egy fejidom távtartót a bilincs pozíciójának megemeléséhez.
SCS kompatibilis villák
Minden HIC és SCS villa kompatibilis az SCS kompresszióval (nincs különbség a HIC és SCS villák között).
HIC tömörítés
1. Rúd 2. Kompressziós csavar 3. Felső sapka 4. IHC Shim 5. C-gyűrű 6. Villa 7. Fedélzet (fejcső és fejidom)
A HIC a Hidden Internal Compression (rejtett belső tömörítés) rövidítése. Bár nem a legkönnyebb robogó kompressziós rendszer, a HIC-t azért értékelik, mert könnyebb, mint az SCS, és viszonylag egyszerű összeszerelni. A HIC hátránya, hogy olyan rúdra van szükség, amelynek aljára egy rés van vágva. Ez a rés olyan gyenge pontot jelent, amely a nehezebb SCS tömörítésnél nincs jelen.
A HIC tömörítés felszerelése
Egy HIC alátétet helyeznek a villára, és egy felső kupakkal ellátott tömörítő csavarral nyomják az alátétet a robogó fedélzetének fejcsövére, hatékonyan rögzítve a villát a helyén. Egy bilincset használnak a rúdnak a villa csöve köré történő meghúzására.
Nézze meg az alábbi videót, hogy megnézze, hogyan szerelik fel a HIC kompressziós rendszer minden alkatrészét:
HIC kompatibilis rudak
A HIC-kompatibilis rudak belső átmérője 32 mm, külső átmérője 35 mm. Olyan robusztus anyagokból készülnek, mint az acél vagy a titán. Az alumínium rudak külső átmérője túlméretezett, de belső átmérője keskenyebb, mivel extra vastag csőre van szükség ahhoz, hogy tartósak legyenek az aprításhoz. Ezért nem lehet alumínium rudakat használni egy HIC beállításon. A HIC rudak alján egy rés található.
HIC kompatibilis bilincsek
A HIC bilincsnek a rúd résének teljes hosszát le kell fednie. Ha a HIC-felszereléshez kap egy bilincset, annak 35 mm belső átmérőjűnek kell lennie (túlméretezett).
HIC-kompatibilis villák
A HIC/SCS villák kompatibilisek a HIC kompressziós rendszerrel.
Megjegyzés: A probléma megoldása érdekében helyezzen be egy HIC távtartót, mielőtt az alátétet a villára helyezi. Ez a távtartó elengedhetetlen a megfelelő tömörítés eléréséhez és a beállítás hatékony meghúzásának biztosításához.
IHC tömörítés
1. Rúd 2. Kompressziós csavar 3. Felső sapka 4. IHC Shim 5. C-gyűrű 6. Villa 7. Fedélzet (fejcső és fejidom)
Az IHC vagy Internal Hidden Compression (belső rejtett tömörítés) sok hasonlóságot mutat a HIC-hez. Az IHC kompresszió egyik jelentős előnye, hogy képes könnyű, megbízható kompresszióval rendelkező beállításokat létrehozni.
Az IHC és a HIC közötti legfontosabb különbség az, hogy az IHC-villáknak vékonyabb tengelye vagy villacsöve van. Ez a vékonyabb tengely lehetővé teszi, hogy az IHC-villa 28 mm belső átmérőjű rudakkal működjön. Ennek eredményeképpen olyan alumínium rudakat tud fogadni, amelyek szabványos 28 mm-es belső átmérővel és túlméretezett 35 mm-es külső átmérővel rendelkeznek.
Hogyan kell az IHC kompressziós tengelyt felszerelni?
Az IHC kompressziós gyűrűt a fejcsapágyba szerelik be, hogy a keskenyebb villacsőhöz igazodjon. Ez a gyűrű hatékonyan kiküszöböli a villa és a vezérműcsapágy közötti mozgást vagy lazaságot.
Ezután szereljen fel egy IHC alátétet a villacsőre, majd helyezze a felső sapkát az alátét tetejére. Csavarja be a tömörítő csavart a villán belüli menetekbe, és amikor megfelelően meghúzza, a felső kupakra nyomja a tömörítés létrehozásához.
Nézze meg az alábbi videót az IHC kompresszió felszerelésének módjáról:
IHC kompatibilis rudak
Az IHC minden olyan rúdhoz illik, amelynek belső átmérője 28 mm (szabványos), és alul réssel rendelkezik.
Az IHC kompatibilis minden olyan rúddal, amely 28 mm-es szabványos belső átmérővel és alsó réssel rendelkezik.
Ha túlméretezett acél vagy titán rudat kíván használni az IHC kompressziós villával, akkor a nagyobb belső átmérőhöz adapterre lesz szüksége.
IHC kompatibilis bilincsek
Győződjön meg arról, hogy a használt bilincs belső átmérője megegyezik a rúd külső átmérőjével.
IHC kompatibilis villák
Az IHC villák elengedhetetlenek az IHC kompresszióhoz. A súlycsökkentés érdekében vékony tengelyekkel rendelkeznek, és a HIC-től eltérően az IHC-villák 28 mm-es normál belső átmérőjű rudakkal párosíthatók.
Megjegyzés: Az IHC alátétnek túl kell nyúlnia a villacsőnek azon a részén, amely kiáll a nyeregcsőből. Ellenkező esetben nem lesz képes megfelelő tömörítést elérni. Ha ez előfordul, használjon távtartót a fejidomhoz, hogy biztosítsa a megfelelő meghúzást.
ICS tömörítés
Az ICS, ami az Inverted/Internal Compression System rövidítése, könnyű súlyáról és alacsony költségéről híres. Más kompressziós rendszerekhez képest az ICS a legkevesebb alkatrészt igényli.
Az ICS hátrányai elsősorban a beszerelésével és karbantartásával kapcsolatosak, ami némi kihívást jelenthet. Míg könnyű kialakítása vonzó lehet a parklovasok számára, akik kiválóan kontrollálják a leszállásukat, érdemes megjegyezni, hogy az ICS közel sem olyan tartós, mint az SCS.
Hogyan kell az ICS kompressziós rendszert felszerelni
Az ICS kompresszióban egy csavar fut át alulról a villán. A kompressziós csavarnak a villából kiálló része a rúd belsejében lévő csavarszárba van menetesítve. Az ICS az a kompressziós rendszer, amely a többi rendszerhez képest a legkevesebb alkatrészt igényli.
A beszerelési folyamat és a karbantartás meglehetősen nehézkes lehet. A kompressziós csavar beállításához el kell távolítani az első kereket. Ha például ki kell szerelni a kormányt, akkor el kell távolítani az első kereket, majd teljesen ki kell lazítani a kompressziós csavart.
Nézze meg az alábbi videót az ICS kompressziós csavar beszerelésének módjáról:
ICS kompressziós rudak
Az ICS kompresszió egy kengyelcsavarra támaszkodik, hogy szilárdan üljön a rúd belsejében. A legtöbb acél és titán rudazaton a felület nagyon sima és kemény, így a starnut hajlamos lecsúszni, ami hatékonyan lazítja a kompressziót. Az alumínium lágyabb, és a kengyelfogók biztosabban tapadnak az alumínium rúd belsejében.
Következésképpen az ICS kompresszióhoz vagy alumínium rudat, vagy olyan rudat ajánlunk, amelybe állandóan beépített starnut van beépítve.
Az ICS rudak jellemzően 28 mm belső átmérőjűek és alul egy résszel rendelkeznek, hasonlóan az IHC és HIC rudakhoz. A külső átmérő 32 mm és 35 mm között változhat, ezért győződjön meg róla, hogy a szorító belső átmérője megegyezik a rúd külső átmérőjével.
ICS-10 tömörítés
Az ICS-10 kompressziós rendszer nagyon hasonló a standard ICS-hez. Az egyetlen különbség a tömörítőcsavar menetének mérete.
Az ICS-10 kompressziós csavarok M10-es menettel rendelkeznek, míg a hagyományos ICS M6-os menettel.
A vastagabb csavarok valamivel tartósabbak, mint a vékonyabb M6-os csavarok.
Az alábbi videón láthatja, hogyan szerelik fel az ICS10 kompressziós csavart:
Compression Systems Video Explainer
Nézze meg ezt a robogó kompresszióval kapcsolatos szakértői meglátásokkal teli magyarázatot. Ebben megismerheted az SCS, HIC, IHC és ICS-10 kompressziós rendszereket.