Freestyle Roller Kompresszió
Sima kormánypörgetés egy jó minőségű roller kompresszió segítségével
A roller kompresszió, angolul compression, tulajdonképpen az összekötő kapocs a kormány, a villa és a roller lap között. A kompressziós rendszerek menet-nélküli villa esetén használatosak a freestyle rollereken. Egy professzionális kompresszió elengedhetetlen tartozéka az egyedi freestyle roller építésnek.
Kompresszió választás esetén a legfontosabb szempont a villával, valamint a kormánnyal való kompatibilitás. További szempontok lehetnek a rollerezési stílusod és egyéb személyes igényeid.
Az alábbi kategóriában találhatsz freestyle roller kompressziós rendszereket, kompressziós csavarokat és kompresszió átalakítókat is.
Freestyle roller kompresszió fajták
Az egyik leggyakrabban feltett kérdés a freestyle roller kompressziókkal kapcsolatban az, hogy mégis milyen fajtát válasszon az ember.
A kérdés jogos, ugyanis jó néhány kompressziós rendszer közül válogathatunk és mint mindennél, itt is mindegyik fajtának megvan a maga előnye és hátránya. Ebben a rövid cikkben megpróbáltuk neked összegezni az egyes kompressziók előnyeit és hátrányait, annak reményében, hogy a cikk végigolvasása után magabiztos leszel a freestyle rollered kompresszió kiválasztásánál.
Még technikaibb információkért a kompressziókkal kapcsolatban olvasd el ezt a cikket, amiben találsz videót és útmutatót, lépésről lépésre arról, hogy hogyan kell installálni a kompressziót, illetve bemutatjuk részletesen az egyes alkatrészeket.
HIC Roller kompresszió
A HIC rövidítés jelentése Hidden Integrated Compression System, azaz Rejtett Integrált Kompressziós rendszer. A HIC volt az első roller kompresszió a piacon és azóta is remekül ellátja a feladatát. A HIC rendszerű rollereknél egy túlméretezett kormánycsőbe van beillesztve egy csésze és egy kompressziós csavar, ami pedig a villarózsába van becsavarva. Ahogy a neve is sugallja, a HIC kompressziós rendszerek integráltak és el vannak rejtve a szem elől. A HIC kompressziót a RAD Scooter Parts találta ki.
Előnyök: Nem olyan drága, a többi roller kompressziós rendszerekhez viszonyítva és viszonylag könnyű az összeszerelése és beállítása.
Hátrányok: Nem kompatibilis az alumínium és standard kormányokkal, továbbá a kormánycsőnek egy alsó bevágással kell rendelkeznie, ahhoz hogy a kormányt a villához rögzítsük. Ezen bevágások sokszor meggyengítik a kormányt, ami elhajolhat vagy akár el is törhet intenzív rollerezés során.
SCS Roller kompresszió
Az SCS rövídítés Standard Compression System, vagyis Standard Kompressziós Rendszert takar. Az SCS egy nagyon népszerű kompressziós rendszer és szinte az összes nagy roller gyártó márka kínálatában megtalálható. A SCS kompressziós rendszer konstrukciója már ránézésre is egyszerűbb, mint a többi kompresszió, ugyanis az a kormánybilincsbe van beépítve.
Az SCS kompressziókon négy csavar található: kettő a kormány és kettő a villa megtartásához.
Ez a kompressziós rendszer nem kompatibilis a réssel rendelkező kormányokkal, kivéve, ha átalakító adaptert használsz.
Előnyök: Nagyon strapabíró és a legerősebb kompressziós rendszer a piacon. Emellett, remek külsőt kölcsönöz a rollerednek. Az SCS kompresszióhoz nincs szükség résre a kormánycsövön, ebből kifolyólag sokkal kisebb eséllyel fog a kormány elhajolni.
Hátrányok: Ez a legnehezebb (súlyban) kompressziós rendszer az összes közül, sőt a legdrágább is. Egyes rollerek esetében lehetséges, hogy hézagolókra is szükség van a megfelelő felszereléshez.
ICS (ICS10) Roller Kompresszió
Az ICS jelentése Inverted Compression System, azaz Invertált Kompressziós Rendszer. Ez egy régi, korábban BMX-eknél használt kompressziós rendszer. Invertált kompressziónak hívják, ugyanis a kompressziós csavar függőlegesen megy bele a villába és ott, a kormánycsövön belül szorítja meg a kormányrószát. Az ICS rendszer csak a standard, réssel rendelkező kormányokkal kompatibilis. Továbbá, az ICS kompresszió rendkívül könnyű, valamint acél is alumínium kormányokkal is kompatibilis.
Az egyik rollergyártó márka, az Ethic kifejlesztett egy saját kompressziós rendszert, az ICS10-et. A különbség az, hogy az ICS10 egy 10mm-es csavarral és villarózsával, ami még masszívabbá teszi a konstrukciót. Ha ICS10-et szeretnél használni, biztosra kell menned, hogy a villád azzal kompatibilis a nagyobb kompressziós csavarral.
Előnyök: Az ICS kompresszió remek bevezető a menet-nélküli roller villák világába, ráadásul költséghatékonyan. Egy egyszerű és könnyű rendszer.
Hátrányok: A kormányrózsa az erőteljes használattal meggyengülhet és elhajolhat. Az felszereléséhez rés vágása szükséges a kormányon, ami gyengíti a rollert. AZ ICS otthoni beszerelése nehézkes lehe és valószínű szükséged lesz egy 29 cm-es (~11 inch) imbuszkulcsra.
IHC Roller Kompresszió
A Belső Rejtett Kompressziós rendszer, vagyis IHC (Internal Hidden Compression) a Blunt/Envy cégek szüleménye. Megalkotásakor a HIC kompressziós rendszer továbbfejlesztése volt a cél. A többi kompressziós rendszerrel ellentétben, az IHC kompresszió konkrétan be van építve a villába, ezzel egy, összeszerelendő alkatrésszel kevesebbet hagyva.
Az IHC rendszerek kompatibilisek az alumínium kormány és túlméretezett kormánybilincs, valamint az acél kormány és standard kormánybilincs kombinációkkal.
Előnyök: Az IHC egy erős és strapabíró kompressziós rendszer egy mélyített imbuszos csavarral, ami csökkenti a menet elnyalásának az esélyét.
A Belső Rejtett Kompressziós rendszer, vagyis IHC (Internal Hidden Compression) a Blunt/Envy cégek szüleménye. Megalkotásakor a HIC kompressziós rendszer továbbfejlesztése volt a cél. A többi kompressziós rendszerrel ellentétben, az IHC kompresszió konkrétan be van építve a villába, ezzel egy, összeszerelendő alkatrésszel kevesebbet hagyva.
Az IHC rendszerek kompatibilisek az alumínium kormány és túlméretezett kormánybilincs, valamint az acél kormány és standard kormánybilincs kombinációkkal.
Előnyök: Az IHC egy erős és strapabíró kompressziós rendszer egy mélyített imbuszos csavarral, ami csökkenti a menet elnyalásának az esélyét.
Hátrányok: Az IHC rendszerrel kompatibilis villák, a beépített kompresszióból adódóan, valamivel nehezebbek, mint a standard villák, azonban még mindig könnyebbek, mint a HIC rendszernél használt túlméretezett acél kormányok. Ezenkívül, az IHC rendszerhez is szükséges a kormánycső alján a rés.